Tajuk

Cara Menguasai Pengurusan Perhubungan Vendor & Kejayaan Perolehan Armada Selamat

Ada masanya dalam perjalanan pemilik perniagaan apabila mereka memerlukan sedikit bantuan daripada pembekal lain.

Sama ada perniagaan pihak ketiga yang menguruskan penyelenggaraan armada anda atau perniagaan anda perlu bekerjasama dengan syarikat trak untuk mengangkut hasil tempatan anda, berurusan dengan vendor, pembekal, atau penyedia perkhidmatan adalah hubungan yang boleh meningkatkan operasi perniagaan anda atau menghalangnya jika tidak diuruskan dengan betul.

Mari kita selami keseimbangan menguruskan hubungan dalam perniagaan.

Dalam artikel ini, anda akan:

  • Belajar pengurusan perhubungan vendor dan kesannya terhadap kejayaan perolehan armada
  • Dapatkan pandangan mengenai asas perolehan armada untuk perniagaan
  • Fahami cara pengurusan perhubungan vendor mempengaruhi armada anda
  • Terima petua dan cara untuk membina hubungan yang kukuh dengan pembekal anda
  • Ketahui cara penyelesaian pengurusan fleet Cartrack boleh meningkatkan pengurusan vendor

Menentukan pengurusan perhubungan vendor dan cara ia digunakan

Pengurusan perhubungan vendor (VRM) adalah amalan menguruskan perkongsian antara perniagaan anda dan mereka yang menawarkan barangan atau perkhidmatan mereka, juga dikenali sebagai vendor atau pembekal.

Komunikasi adalah senjata terbaik dalam senjata anda untuk pengurusan hubungan vendor untuk memihak kepada anda, terutamanya ketika berurusan dengan perolehan armada.

Untuk memupuk hubungan yang kuat dan berkekalan, tiada apa yang berfungsi tanpa komunikasi dan pemahaman yang jelas antara anda dan vendor anda. Ini membina dan mengukuhkan hubungan anda, menghasilkan perkongsian yang lebih berjaya dan dipercayai.

Asas perolehan fleet untuk perniagaan

Perolehan fleet merujuk kepada pembelian kenderaan dan barangan berkaitan yang diperlukan oleh armada anda seperti tayar atau alat ganti. Kenderaan perlu memenuhi piawaian perniagaan sambil memastikan keberkesanan kos dan pematuhan peraturan. Untuk mencapai ini, pengurus perlu mengikuti proses perolehan armada.

Perolehan fleet adalah seperti membeli-belah untuk perniagaan anda pada skala yang lebih besar. Pertama, anda skop kenderaan apa yang anda perlukan dan bandingkan pilihan seperti harga, spesifikasi, dan penyelenggaraan dengan pengedar lain. Selepas anda memutuskan jenis kenderaan yang ingin anda beli dan berapa banyak, ia adalah masa rundingan-anda tawar-menawar dengan pembekal untuk mendapatkan tawaran terbaik.

Sebaik sahaja anda telah mengetuk butirannya, sudah tiba masanya untuk memeterai perjanjian dengan menandatangani kontrak tersebut dan mengangkut roda yang baru diperoleh ke depot anda. Tetapi komunikasi tidak berakhir di sana; Anda perlu memerhatikan perkara-perkara untuk memastikan semuanya berjalan lancar, dari penghantaran hingga penyelenggaraan yang berterusan. 

Dan itulah prosesnya: Cari apa yang anda perlukan, buat perjanjian, dan pertahankan hubungan melalui tangkapan.

Panduan untuk mendapatkan kenderaan untuk armada anda

Untuk berjaya mengikuti proses perolehan fleet, anda perlu melibatkan pihak berkepentingan dalam jualan, perkhidmatan, pengurusan risiko, undang-undang, dan pemilik perniagaan untuk memastikan semua orang diambil kira dan bersetuju dengan perjanjian itu. Kerjasama ini membantu mengenal pasti keperluan armada, menilai keadaan armada sedia ada, dan membuat bahagian yang berkesan dalam perolehan untuk memperbaiki armada mereka.

Apabila memperkenalkan kenderaan baru ke armada anda, penting untuk mengingati nombor. Pertimbangkan semua pilihan pembiayaan, seperti pajakan, pembelian, dan pengambilan kenderaan yang diperlukan. Jumlah jangka hayat kenderaan juga harus dipertimbangkan (penyelenggaraan, tayar, insurans, dll.), Mengira jumlah keseluruhan perolehan yang akan membebankan perniagaan.

Bagaimanakah pengurusan perhubungan vendor mempengaruhi armada saya?

Apabila bercakap tentang pengurusan fleet, pengurusan vendor boleh memberi kesan positif kepada perolehan armada dengan cara berikut:

  1. Perbincangan yang lebih baik:

    Ini memastikan pemahaman yang jelas tentang jangkaan dan keperluan daripada syarikat dan vendor. Ini boleh membawa kepada kerjasama yang lebih baik, kurang isu, dan mengurangkan salah faham.
  2. Pengurusan risiko:

    VRM melibatkan penilaian dan pengurangan risiko yang berkaitan dengan vendor, seperti keselamatan siber dan keselamatan kenderaan, semasa mengangkut bahan. Dengan menangani risiko ini, perniagaan anda akan lebih bersedia untuk apa sahaja yang berlaku, termasuk kelewatan dan gangguan.
  3. Penjimatan kos:

    Dengan VRM, anda boleh merundingkan kontrak yang lebih baik dengan vendor secara aktif dan mencadangkan julat harga yang boleh berfungsi untuk perniagaan anda, yang membawa kepada pengurangan kos. Semakin lama anda menggunakan vendor ini dan memupuk hubungan ini, perniagaan anda boleh mendapat manfaat daripada menerima diskaun, mata kesetiaan / program, dan insentif lain yang dapat mengurangkan kos.
  4. Pemantauan prestasi:

    Ini hanya mengikuti syarat-syarat yang telah anda tetapkan pada kontrak. Adakah mereka mengikuti jadual penghantaran anda? Adakah mereka menawarkan bahan berkualiti tinggi? Adakah harga mereka berubah-ubah? Pemantauan prestasi ini memastikan terma kontrak anda kekal berdiri dan anda mendapat apa yang anda bayar dan dipersetujui.
  5. Pematuhan peraturan:

    Maklumkan kepada vendor anda tentang peraturan yang perlu mereka ikuti semasa mengangkut bahan. Ini dapat membantu perniagaan anda dan vendor / pembekal untuk terus mematuhi dan mengurangkan risiko penalti undang-undang atau kewangan.

    Setelah berjaya menguruskan hubungan vendor anda untuk perolehan armada anda, periuk emas pada akhir pelangi adalah faedah tambahan yang dapat dinikmati oleh perniagaan anda di samping akses kepada perkhidmatan yang disediakan oleh vendor.

    - Kurangkan kos
    - Membina daya tahan
    - Mencapai pendapatan
    - Mencapai matlamat organisasi

How_does_vendor_relationship_management_affect_my_fleet

Pengurusan armada, perolehan, dan pengurusan vendor—Semuanya berkaitan

  • Pengurusan armada: Menjaga kenderaan syarikat, memastikan ia dalam keadaan baik dan digunakan dengan cekap.
  • Perolehan: Membeli barangan dan perkhidmatan untuk perniagaan, termasuk kenderaan, alat ganti, dan perkhidmatan penyelenggaraan.
  • Pengurusan vendor: Menguruskan hubungan dengan syarikat yang membekalkan barangan dan perkhidmatan kepada perniagaan anda, termasuk yang berkaitan dengan armada anda.

Adakah anda melihat pautan itu? 

Anda boleh menggunakan taktik pengurusan hubungan vendor dalam armada anda antara pemandu dan pekerja anda dan juga dalam proses perolehan dengan memastikan perniagaan anda menyampaikan jenis kenderaan yang mereka perlukan dan memahami terma dan syarat yang ditetapkan oleh pengedar, harga mereka, rancangan pembayaran, pakej servis dll.

Amalan yang sama untuk memelihara hubungan, seperti komunikasi terbuka, dan memastikan anda berada di halaman yang sama dengan vendor, digunakan dalam melaksanakan perolehan yang berjaya.

Bagaimanakah pengurusan perhubungan vendor membawa kepada kejayaan perolehan armada?

VRM adalah aspek utama pengurusan vendor, ia merangkumi semua strategi dan proses yang digunakan untuk menjalin dan mengekalkan hubungan yang saling menguntungkan, termasuk onboarding, pengurusan hubungan, dan, tentu saja, perolehan armada.

Keseimbangan antara perniagaan dan vendor / pembekal bermula dengan aspek utama ini:

  • Pemilihan pembekal:

    Bergantung kepada perniagaan anda dan industri yang anda bekerja, anda perlu memilih rakan kongsi yang tepat yang akan membekalkan anda dengan barangan, bahan, sumber, dan lain-lain yang berkualiti tinggi, harga berpatutan dan akan memberi manfaat kepada perniagaan anda.
  • Kontrak:

    Selepas memilih perniagaan yang akan anda bekerjasama, buat kontrak yang memperincikan semua butiran dalam kata-kata yang jelas. Pastikan anda menyebut semua maklumat yang diperlukan, termasuk tempoh kontrak, harga bahan, jadual penghantaran, apa yang diharapkan dari kedua-dua belah pihak, dan apa yang mereka perlukan dari anda.
  • Komunikasi dalam kerjasama:

    Sama seperti dalam hubungan lain, ketelusan, komunikasi yang kerap dan kejujuran semuanya diperlukan untuk memupuk hubungan. Daripada hubungan antara orang, mereka di antara perniagaan mempunyai kepentingan yang lebih tinggi kerana satu kelewatan penghantaran atau salah faham boleh menjejaskan perniagaan anda, keuntungan anda dan reputasi perniagaan anda.

    Mesyuarat yang kerap dan sesi catch-up maklum balas, walaupun kadang-kadang membosankan, boleh memihak kepada anda.

Ingat, anda bukan sahaja menguruskan vendor, anda membina perkongsian yang boleh memberi manfaat kepada perniagaan anda untuk tahun-tahun akan datang. Ini amat penting bagi syarikat pengurusan armada yang bergantung kepada penghantaran bahagian, servis penyelenggaraan, atau bahan api yang konsisten.

Berjaya memperoleh vendor untuk perniagaan anda

Jika ini semua kelihatan menarik bagi anda dan perniagaan anda boleh lakukan dengan beberapa pembekal di sana sini, kemudian siapkan pen anda dan mula mengambil nota.

Mencari vendor yang boleh dipercayai dan berkualiti tinggi adalah penting untuk mana-mana perniagaan, tetapi ia sangat penting dalam pengurusan armada. Untuk mencari vendor yang sempurna untuk perniagaan anda, anda perlu melakukan penyelidikan terlebih dahulu dan mengambilnya dari sana.

  1. Buat kajian anda

    Cari dan sumber vendor atau pembekal. Semak platform semakan dalam talian untuk mendapatkan tanggapan daripada perniagaan lain tentang prestasi vendor yang berpotensi.
  2. Tentukan keperluan anda

    Ketahui dengan tepat apa yang diperlukan oleh perniagaan anda dari segi barangan berkualiti, harga dan perkhidmatan yang berpatutan yang sesuai dengan standard perniagaan anda. Keperluan anda yang jelas menetapkan nada untuk harga.
  3. Mulakan komunikasi dan mulakan rundingan

    Setelah mencari perniagaan yang menonjol bagi anda, hubungi, memberitahu mereka tentang keperluan perniagaan anda dan minat dalam perkhidmatan mereka dan mula bercakap tentang harga. Dengan keperluan anda sudah dijelaskan, pilih perkhidmatan dan harga yang tidak akan menjejaskan belanjawan anda.

    Maklumkan kepada mereka tentang sebarang kemas kini atau perubahan apabila ia berlaku dalam pengaturan anda. Apa yang tinggal hanyalah menegakkan hubungan baru, memindahkannya dari pasif ke kolaboratif.
  4. Membina perkongsian kepercayaan melalui pengurusan perhubungan vendor

    Di sinilah semua nugget emas yang anda kumpulkan sangat berguna. Fleksibel pengetahuan pengurusan vendor anda dengan memupuk hubungan yang kuat yang berkisar pada kepercayaan, kerjasama dan matlamat bersama, jangan hanya memberi tumpuan kepada harga.

Kepentingan mempunyai hubungan yang baik dengan pembekal dan vendor

Sekarang setelah anda melihat nilai memupuk hubungan vendor dan bagaimana pengurusan vendor dapat memberi kesan dan mempengaruhi hubungan perniagaan dan operasi armada anda, satu-satunya keputusan yang tepat untuk perniagaan adalah untuk mencuba dan memupuk lagi perkongsian ini.

The_importance_of_having_a_good_relationship_with_suppliers_and_vendors

Petua dan cara untuk membina hubungan yang kuat dengan pembekal anda

Mengekalkan hubungan yang kuat dengan pembekal memerlukan lebih daripada sekadar mewujudkan senario menang-menang atau membiarkannya sehingga transaksi untuk melakukan semua angkat berat dan mengekalkan hubungan.  

Berikut adalah beberapa petua yang boleh digunakan untuk memecahkan ais dan meningkatkan kemahiran hubungan anda.

  • Mengutamakan komunikasi

    Bercakap dengan vendor anda dengan kerap, bukan hanya apabila anda memerlukan sesuatu. Kemas kini mereka tentang keperluan perniagaan anda dan minta input mereka.
  • Tetapkan dan hayati jangkaan

    Tetapkan jangkaan yang jelas untuk masa penghantaran, kualiti produk dan komunikasi.
  • Sentiasa bayar tepat pada masanya

    Membina kepercayaan antara perniagaan mempunyai banyak kaitan dengan yang boleh dipercayai ketika datang ke pembayaran. Pastikan pembayaran anda sentiasa tepat pada masanya.
  • Hormati perkhidmatan

    Anggap vendor anda sebagai rakan kongsi yang dihargai, bukan hanya pembekal. Tunjukkan penghargaan atas perkhidmatan mereka dan terbuka kepada maklum balas.
  • Dapatkan Cartrack untuk pengurusan vendor yang lebih baik

    Dengan bekerjasama dengan vendor atau pembekal yang menggunakan perisian pengurusan fleet Cartrack, perniagaan anda boleh mendapat manfaat daripada komunikasi yang diperkemas, laluan penghantaran yang dioptimumkan, dan penjejakan bahan api yang tepat, antara ciri-ciri hebat lain.

    Dengan akses kepada data dan pandangan masa nyata yang disediakan oleh Cartrack, vendor boleh membuat keputusan termaklum yang membawa kepada penjimatan kos dan kecekapan yang lebih baik. Dengan memastikan bahawa vendor atau pembekal anda menggunakan penyelesaian Cartrack, anda boleh meminimumkan kelewatan, meningkatkan keterlihatan armada mereka, dan akhirnya mengukuhkan hubungan perkongsian anda, menghasilkan kepuasan yang lebih besar untuk perniagaan anda dan pelanggan mereka yang lain.

Meningkatkan komunikasi vendor dan hubungan dengan Cartrack

Cartrack mempunyai lebih daripada semua loceng dan wisel yang anda perlukan untuk memastikan pelanggan dan rakan kongsi anda tetap gembira dan berpuas hati dengan perkhidmatan anda.

Tetapi jangan ambil kata-kata kami untuk itu - inilah yang dikatakan oleh Ladang Pasar Raya tentang bagaimana mereka menggunakan perkhidmatan kami.

Hubungi Cartrack hari ini.

Terokai seni menguruskan hubungan vendor dan perolehan armada di blog kami. Ketahui bagaimana perkongsian ini dapat membuat atau memecahkan kejayaan perniagaan anda!